söndag 4 maj 2008

New start

Ja, nu sitter man här med en blogg precis som alla andra. Även om människor har börjat förakta bloggandet och blogg-fenomenet bara för att det nu har blivit något som vilken svenne som helst kan göra hemma från sin lite för gamla 'moderna' dator, så tror jag fortfarande att det finns någon form av värde i det. Dock finns det naturligtvis inte ett läsvärde i alla bloggar för en utomstående läsare men jag tror att majoriteten av alla bloggar, från trend-hypade till svenne-stämplade, har ett egenvärde för den som skriver dem. Det är ganska mycket som en digitaliserad dagbok, vilket gör att genom några klick tillbaka i sina blogginlägg kan man framkalla känslan av vårstädning på vinden då man hittar sin dagbok från mellanstadiet. Bara det borde ju vara ett bra argument för att den som har tid och kraft att slösa bort bör skaffa en blogg.

Dessutom har vi ju argument nummer 2, vilket går tillbaka till ett väldigt anonymt råd som jag fick för ett antal år sen "Prata med rätt människor om rätt saker". Fint sätt att säga att ingen vill egentligen lyssna på när du gnäller, i alla fall inte för mycket och inte för längre. Då kan man ju se på bloggen som rätt människa i alla situationer, med andra ord ett hyfsat anonymt hörn av internet där man kan vräka ur sig precis - vad man vill, när man vill eller nästan i alla fall...

Om vi skall lägga den seriösa diskussionen åt sidan och säga något om personen bakom, alltså jag, så har jag verkligen förvånat mig själv denna helgen. En helt lugn helg: inga klubbar, inga fester, ingenting. Det har varit både bra och tråkigt. Men ibland är det nog bra för en själv att man håller sig hemma, kanske?

Inga kommentarer: