onsdag 14 januari 2009

Go strong or go home

Jag satt på internet och läste på lite olika mindre stora nyhetssidor. Då jag plötsligt såg en liten oansenlig google-annons för ett bantingspreparat (så som det alltid brukar vara är det inte bantingspreparat så är det billig nätshopping, parfymer e.t.c.)

För det första hade detta preparatet en väldigt underlig slogan under sitt namn. Det var denna slogan som fick mig att reagera:
"Gå ner 5 kg i veckan, det är inte normalt!"

Ursäkta, men jag tror inte att det är bra att framställa sin produkt som något som får kunderna att känna sig onormala. Antagligen menade de "gå ner 5 kg i veckan, otroligt men sant!" Dock tror jag inte att de stakars människorna som faller för en gel som du smörjer in där du vill bli smalare (det går inte att punktförbränna fett...) vill känna att Det Är Inte Normalt (se försäljare med jazz-fingers som ropar ut detta med collgate-leende.)

Dessutom, när man klickar på den lilla obskyra länken hittar man "citat" från Oprah Winfrey och stora respekterade nyheteskanaler. Jag känner bara att jag vill säga till den som marknadsför produkten att "hjärtat, jag tror du är helt fel ute.."
För det första, om du skall citera betydelsefull namn, då är det nog praktiskt att länka/visa upp bevis på att de faktiskt sagt det. På denna punkten är denna hemsidan ett stort fail to impress faktum.
Dessutom, hur troligt är det att BBC har uttalat sig om en viktminskingsprodukt? Enligt hemsidan så säger de: "Tänk dig: en vegetabilisk gel som tar bort hunger och aptit."
Men detta uttalande är ju varken positivt eller negativ. Om man kollar upp detta och ser vilket sammanhang det är nämnt i tvivlar jag på att det är något att ha på produktens hemsidan.

But then again I could be wrong.
ha

Ni får ha överseende med att jag är en negativ fisk idag, men jag tycker verkligen inte att bantingsföretagen lyckas. Skall man sälja en skitprodukt som förmodligen inte fungerar så kan man väl göra det med lite mer övertygelse och ambition. Till exempel muta någon forskare som kan uttala sig positiv och ha små redigerade filmsnuttar där man framställer uttalande om produkten som väldigt positiva. Kom igen företagen, halvhjärtade försök vinner inte över någon förutom möjligen stakars osäkra medelålders damer.

Inga kommentarer: