söndag 15 juni 2008

The question of doubt

Jag kom och tänka på en tanke/teori som jag får en känsla av att jag har gått och burit på ett tag. Jag kommer inte att klassificera detta som en klubbteori eftersom det kan utspela sig utanför klubbar också, var som helst där det finns alkohol egentligen. Den går ut på att:

Hur vet vi att människor handlar så som de vill när de är fulla/alkoholpåverkade?

Jag menar att vi har väl alla gjort någonting som vi ångrat under influensen av alkohol? Sagt någonting som vi inte menat eller gjort någonting som vi inte menat.
Samtidigt så kan vi inte anta att allting som vi gör när vi är fulla är saker som vi inte menar, eftersom alkoholen i en del fall får människor att verkligen säga vad de menar eller göra saker som de alltid velat men inte vågat göra.
Det är detta som gör det situationen så problematisk då vi inte kan avfärda fulla människor som mindre uppriktiga med sina handlingar samtidigt som vi inte kan lita på att de verkligen menar vad de gör.

Jag tror att för alla människor som har en ådra av att älta eller överanalysera är situationen med vad man skall tro om fulla människors handlingar ofta ett problem som spär på ältandet på ångest-söndagar. Jag har även ofta funderat över människors handlingar dagarna efter en fest eller annan alkohol-relaterad tillställning. Då man alltid möts av den eviga frågan "Menade denna personen vad han/hon gjorde eller inte?"

Det som jag har kommit fram till att det finns inga regler som man kan gå efter. Du kommer aldrig få reda på om din gamla klasskamrat verkligen tycker elakheterna denne sa om dig och till dig på klassfest-återträffen. Du kommer aldrig få reda på vad som hände med ditt heta ragg som du hånglade upp en hel kväll och som sedan försvann spårlöst när solen började bryta igenom natthimmeln igen.

Jag har bestämt mig för, även om jag kommer på mig själv med att gå ifrån det, att det som händer och sägs när människor är fulla kan vara trevligt för stunden och de menar de säkert också just i det ögonblicket. Men upprepas det inte av samma person i ett nyktert tillstånd så räknas det helt enkelt inte.

Inga kommentarer: